Dieta a zagrożenia

Dieta a zagrożenia

Czy dieta może nieść za sobą zagrożenia? Jak ich uniknąć i na co zwrócić uwagę, by dieta nie była kojarzona z czasową restrykcją, lecz zdrowym stylem życia? Zdecydowanie ułożenie odpowiednio zbilansowanej diety to skomplikowany proces, o czym nie każdy zdaje sobie sprawę. To plan, na który składa się wiele zmiennych. Mowa przede wszystkim o indywidualnym podejściu – każdy organizm jest inny i nie ma jednej właściwej diety dla wszystkich.

Właśnie dlatego zachęcam do korzystania ze specjalistycznych punktów dietetycznych, dzięki czemu można właściwie rozpocząć proces budowania codziennego menu. Bez późniejszego błądzenia i wracania do punktu wyjścia. Udanie się do specjalisty od spraw żywienia, można także uniknąć problemów zdrowotnych, które mogą wynikać np. z wprowadzenia dużej ilości produktów, które właśnie Twój organizm źle toleruje.

Jak uzupełnić niedobór witamin i minerałów?

Dieta - zagrożenia

Z problemem niedoboru na określone witaminy i minerały, spotykam się zawsze wtedy, gdy trafia do mnie podopieczny, który sam eksperymentował dietetycznie lub był źle poprowadzony. Oprócz bilansu białek, tłuszczy i węglowodanów, należy pamiętać także o bilansie warzyw i owoców. Personalne prowadzenie klienta jest o tyle dobre, że można szybko rozpoznać jego braki w diecie i dzięki temu, efektywniej mu pomóc. Czasem wystarczy zwyczajna obserwacja.

Klient, który odczuwa skurcze powinien uzupełnić dietę o potas i magnez, zaś osoba u której zaobserwowano pojawiające się wypryski powinna zacząć zwracać uwagę na cynk czy wapń. Wiele witamin a przede wszystkich minerałów, jest wydalanych z organizmu wraz z potem. Ich uzupełnianie jest ważnym i nieodzownym elementem treningowym.

Spotykam na swojej drodze wiele różnych, często niekonwencjonalnych podejść dietetycznych. Zdarza mi się niestety obserwować także negatywne skutki tych samodzielnych poszukiwań. Mając obraz sytuacji i „pacjenta” dobrze byłoby skierować go na badania. Oprócz podstawowych badań krwi i moczu, możemy wydać dyspozycję zbadania organizmu pod kątem witamin czy minerałów obecnych w organizmie klienta.

Tymczasem już po zapoznaniu się z takimi badaniami, mamy możliwość poprowadzić klienta przez tryb powrotu do zdrowia poprzez wprowadzenie potrzebnych witamin i minerałów do jego diety. Należy pamiętać, że z reguły namiar witamin i minerałów jest wydalany z moczem, lecz dla zasady nie „podbija” się tego co jest w normie. Właśnie dlatego ciągła kontrola i dobrze zbilansowana dieta jest w stanie dostarczyć praktycznie wszystkich składników tj. 90% zapotrzebowania organizmu.

Reszta czyli 10% zapotrzebowania, może być uzupełniane w postaci suplementów. Należy pamiętać, że suplementacja jest o tyle istotna, że w ciągu roku pozyskiwanie witamin z warzyw i owoców jest mocno ograniczone. Natomiast organizm osoby aktywnej fizycznie musi mieć zapewnioną podaż na te składniki praktycznie każdego dnia.

Monodieta – Dlaczego się ją stosuje?

Przechodząc od tematu diety źle zbilansowanej, która prowadzi do utraty odpowiedniej ilości minerałów i witamin, dochodzimy do niezdrowych trendów, które zbierają masę ofiar a i tak są popularne. Mowa m.in. o monodiecie. Warto na wstępnie zaznaczyć, że tego typu pomysły w ogóle nie mają sensu. Dlaczego?

Pod powłoczką obietnicy redukcji wagi, obecne są liczne skutki uboczne dla organizmu. Jedną z najpopularniejszych diet mono jest dieta kapuściana, która w efekcie kumuluje w organizmie substancje goitrogenne, tj. substancje hamujące wchłanianie składników odżywczych z pożywienia. Tutaj, np. przez niedobór jodu, można nabawić się problemów z działaniem tarczycy.

Efekt jojo – Jak go uniknąć?

Dieta - zagrożenia

Odchudzanie, budowanie masy mięśniowej, kształtowanie sylwetki – to proces,  który wymaga wkładu pracy i czasu. Efekt jojo jest tak naprawdę panicznym doprowadzeniem organizmu do stanu z przed odchudzania a nawet zwiększenie wagi wyjściowej. Szybka redukcja tłuszczu jest dla naszego organizmu strasznym wyzwaniem, podczas którego dochodzi do wielu zakłóceń w pracy organów poprzez rozregulowanie pracy hormonów.

Wówczas stan umiarkowanego spokoju i ładu zostaje zaburzony. Moment, w którym po restrykcyjnej diecie zaczynasz normalnie jeść, dochodzi do zaburzenia metabolizmu i ponownego odłożenia zapasów tłuszczu. Do zwolnienia metabolizmu dochodzi dlatego, że organizm próbuje się odnaleźć w nowej sytuacji. Magazynuje zapasy, ponieważ jeszcze niedawno temu organizm był głodzony!

Właśnie dlatego nawet przy niskim nieprzeładowanym jedzeniu zaczyna się proces tycia. Tzw. Dieta cud może kompletnie upośledzić nasz organizm i oduczyć go właściwego metabolizowania przyjmowanego pokarmu. Pamiętaj, że Twój ustrój pragnie dla Ciebie tego, co najlepsze. W momencie gdy działasz w niezrozumiały dla niego sposób, zaczyna się problem.

Taka sama sytuacja występuje podczas niedoboru wodnego. Nieusystematyzowane spożywanie wody doprowadza do zatrzymywania tego płynu w organizmie na przysłowiową czarną godzinę. Wówczas możesz czuć się opuchnięty i ociężały.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *