Aminokwasy BCAA – Tylko dla osób ćwiczących?

Aminokwasy BCAA – Tylko dla osób ćwiczących?

Czy Aminokwasy BCAA nadają się także dla osób nie ćwiczących? Niekoniecznie. Postaram się w zrozumiały sposób wyjaśnić, komu i w jakich okolicznościach poleca się suplementację BCAA.

Aminokwasy BCAA to jeden z najczęściej proponowanych suplementów. Szereg korzyści wpływających przede wszystkim na regenerację organizmu, doskonale jest znany amatorom jak i zawodowym sportowcom. Każdorazowe obciążanie organizmu wymaga później wzmożonej regeneracji. Tutaj powstaje pytanie, jak długo ma trwać taka regeneracja?

BCAA dla sportowców

Aminokwasy BCAA
Aminokwasy BCAA

Oczywistym jest, że przy zbilansowanej diecie rzeczowa regeneracja w końcu nastąpi, lecz ten proces może trwać 48 czy nawet 72 godzin. Dochodzi jeszcze kwestia nakładających się treningów, po których potrzebny jest kolejny proces regeneracyjny a co za tym idzie, odpowiednie składniki odżywcze. Sytuacja w której następuje brak tych składników, spowoduje powolny proces katabolizmu czyli degradacji mięśni. W momencie powstania mocnych uszkodzeń mięśni i dodatkowo kolejnych uszkodzeń w tym samym obrębie, może dojść do głębokich i trwałych ran.

Znając już problem regeneracji a raczej czas potrzebny do zregenerowania, oczywiste jest zastosowanie aminokwasów BCAA dla osób ćwiczących. Jest to już obowiązkowy produkt który znajduję się w domu mniej lub bardziej świadomego sportowca.

BCAA u osób nietrenujących

Aminokwasy BCAA
Aminokwasy BCAA

Zastosowanie aminokwasów BCAA u osób nietrenujących jest również zasadne. Praca, która wymaga dużego wysiłku typu pracownik budowlany lub górnik na kopalni, często obciąża organizm mocniej niż amator na siłowni. Niejednokrotnie spotykałem takie osoby zasiadając w sklepie z suplementami. Co ciekawe, najczęściej to były osoby które już swoją przygodę z BCAA rozpoczęły dużo wcześniej, lecz z uwagi na ich zbawienny wpływ nie mają zamiaru z niego rezygnować.

Co więcej, wiele z tych osób przerywając suplementację aminokwasami BCAA, odczuwały wręcz natychmiastowo jak proces regencji wydłuża się a ich fizyczna dyspozycyjność spada co najmniej o połowę. W tym wypadku łatwo zauważyć tę różnicę, ponieważ codzienny wysiłek w pracy często jest powtarzany a długość wysiłku jest zamknięta ściśle w godzinach pracy.

Należy pamiętać, że praca mięśni i ustroju na siłowni może się niczym nie różnić od obciążeń jakie spotyka na swojej drodze pracownik działu fizycznego. Zasada jest prosta. Mięśnie muszą być zregenerowane, aby były gotowe do powtórnej pracy.

Kto powinien używać Aminokwasów?

Kto z nas nie życzyłby sobie natychmiastowej regeneracji zmęczonych mięśni? W obecnych czasach, gdzie obciążenia psychiczne i fizyczne są ogromne, zastosowanie BCAA u wszystkich grup społecznych nie byłoby przesadnym zabiegiem.

Grupą narażoną najbardziej są oczywiście sportowcy zawodowi i sportowcy amatorzy, którzy oprócz swojej codzienności czy pracy i obowiązków dodatkowo, są obciążani na głębokie mikrourazy, które przy zaniedbaniu nie dają możliwości, aby podejmować kolejny trening. Spożycie aminokwasów BCAA jak wyżej wspomniałem, przez pracowników wykonujących trudne i ciężkie prace fizyczne na pewno nie doprowadzi do zaniedbania mięśni, co będzie skutkować lepszą funkcjonalnością.

Aminokwasy BCAA w leczeniu

Aminokwasy - Tylko dla sportowców?
Aminokwasy – Tylko dla sportowców?

Aminokwasy BCAA a leczenie wątroby, to ostatnio dość ważny i gorący temat. Wpływ aminokwasów BCAA polega na utrzymaniu właściwego bilansu azotowego a co za tym idzie zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia encefalopatii wątrobowej.

Podczas chorób wątrobowych występuje nagły spadek obecności aminokwasów we krwi chorego, dlatego tak ważna jest suplementacja tymi aminokwasami dla podtrzymania wszystkich prawidłowych norm w ustroju. Kolejnym ważnym elementem jest to, że aminokwasy nie obciążają wątroby, są trawione bez żadnych negatywnych wpływów, nawet przy zastosowaniu dość dużych ilości. Staje się to wtedy jednym z niezbędnych źródeł energii dostarczanej choremu, który musi przestrzegać ściśle określonej diety.

Moim zdaniem aminokwasy BCAA, obecne w tak małych ilościach w pożywieniu, powinny być co jakiś czas przyjmowane w formie suplementów. Zwłaszcza, że mało kto z osób, które nie uprawiają sportu, pilnuje bilansu aminokwasowego w swoim pożywieniu. Dobrze byłoby zadbać i o ten aspekt, który na pewno nie zaszkodzi a tylko może przynieść same korzyści.

Chcesz wybrać właściwe aminokwasy dla siebie?

Zajrzyj do Rankingu Muscle Power i przekonaj się, które produkty są najchętniej kupowane przez sportowców!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *