Jak stosować aminokwasy?

Jak stosować aminokwasy?

Jak stosować aminokwasy?
Jak stosować aminokwasy?

Podczas  początkowej pracy z klientem, kiedy następuje etap rozmowy i uświadamiania czym jest suplementacja, często stosowana jest prze mnie technika „drabiny”. Drabina suplementacyjna nie jest wcale prostą sprawą – dlaczego? Nie sposób wprowadzać kogoś po drabinie co trzy lub cztery stopnie.  Nie ma możliwości zaproponowania wejścia na nią kiedy ktoś ma lęk wysokości. W kontekście, który nas interesuje, chodzi o awersję do suplementów.  Tymczasem rodzajów i zastosowań odżywek dla sportowców  jest tak wiele jak samych firm. Warto zatem rozróżnić,  który suplement jest przydatny a który mniej. Nawet po dobrych doświadczeniach z zakupu środka jak choćby BCAA, po chwili zderzamy się z pytaniem – jak to stosować?

Jest kilka szkół i żadna z nich nie jest zła. Sam stosuję BCAA podczas dnia w bliżej nie określonych godzinach, kiedy to czuję narastające zmęczenie, a mój organizm znajduje się bezpośrednio po treningu. Warto zabezpieczać mięśnie na 110%.

Kto powinien stosować aminokwasy BCAA?!

Chyba najbardziej wziętym produktem z zakresu suplementacji dla sportowców jest właśnie BCAA. Nie tylko dlatego, że jego działanie jest oczywiste i zauważalne. Kolejnym ważnym aspektem jest świadomość ludzi. Świadomość, która sama w sobie rozwinęła się z korzyścią głównie dla stosujących. BCAA obecne jest w sporcie profesjonalnym ale co najważniejsze, w każdym amatorskim. W tym miejscu pojawia się kolejne pytanie – jeżeli możemy od samego początku robić coś dobrze, to dlaczego tego nie stosować?

Co więcej, sam propaguję stosowanie BCAA osobom, które są narażone na duży wysiłek fizyczny w pracy lub w zupełnie innych czynnościach. Sam fakt nadmiernego obciążenia organizmu jest pretekstem do tego, by szukać rozwiązania na jego odciążenie. Tutaj pomagają suplementy, jak wspomniane BCAA.

Jakie dawki stosować?

Jak stosować aminokwasy?
Jak stosować aminokwasy?

Co do samego podstawowego uzupełniania BCAA, pierwsza metoda mówi o ok. 0,5/1 grama na 10kg masy ciała. Około treningowo, czyli precyzując dwie porcje, jedna przed drugą po treningu z 150/200ml wody. Przykładem, może być osoba ważąca 100kg, która powinna przyjmować 10 gramów przed i 10 gramów BCAA po treningu. Kolejna z praktykowanych metod, sugeruje nam całą porcję przed i po treningu wsypać do litrowej butelki z wodą, która powinna być spożyta podczas treningu. Dodatkowym elementem suplementacji BCAA jest stosowanie produktu codziennie do śniadania, aby jak najszybciej zapewnić odpowiednie odżywianie mięśniom i ochronę przed ich katabolizmem.

Warto tutaj wspomnieć, że nie istnieje praktycznie żadne ryzyko przedawkowania czystego BCAA.  Mimo wszystko nie ma sensu wychodzenia ekstremalnie poza możliwości przyswajania organizmu, gdyż w rzeczywistości nie przysporzy nam to niczego innego, jak tylko rozstroju żołądka.

Przeciwwskazania stosowania BCAA

Zawsze polecam swoim podopiecznym, aby nie przekraczać ekstremalnie spożycia suplementów. Jednak pewne wytyczne, które są na opakowaniu jako zalecane przez producenta w moim przekonaniu, są mocno zaniżone, gdyż biorą one pod uwagę takie samo stosowanie produktu przez osobę 18-sto letnią, która waży 50kg i 40-sto letnią z wagą 100kg. Zaleca się rozsądek i stosowanie logiki w każdym spożyciu poza tym co proponuje producent. Co do złego wpływu aminokwasów BCAA na organizm, sam nie odczułem nigdy, jak również nie przeczytałem o takowych efektach ubocznych.

Istnieją pewne niepotwierdzone hipotezy, głoszące że nadmierne stosowanie BCAA, może upośledzić wchłanianie pozostałych aminokwasów, lecz żadne rzeczowe pisma o tym nie donoszą. Należy pamiętać, że wiele w tych produktów zdarzają się być ulepszone innymi aminokwasami, które przy nadmiernym suplementowaniu mogą  niekorzystnie wpływać na działanie naszego organizmu. Chociaż i tu ciężko wnosić o jakieś reakcje „alergiczne” czy odbicie na samopoczuciu po reszcie z gamy aminokwasów. Warto pamiętać, że suplementy te są często ulepszane smakowo. Tym samym to chyba jedyna ewentualność, która może wpłynąć na pracę naszych jelit i doprowadzić  działania przeczyszczającego.

Biorąc pod uwagę, wszystkie argumenty, aminokwasy są bezpieczne jak tylko to jest możliwe. Stosowanie ich przyspiesza regenerację i zapobiega rozpadowi mięśni. Ich stosowanie jest polecane wszystkim trenującym, nawet amatorsko do prawidłowego funkcjonowania i odżywania ustroju.

 

Chcesz wybrać właściwe aminokwasy dla siebie?

Zajrzyj do Rankingu Muscle Power i przekonaj się, które produkty są najchętniej kupowane przez sportowców!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *